Novosti:

 

Autor Tema: Gume za rudarsku mehanizaciju  (Posjeta: 1105 )

  • *****
Travanj 13, 2014, 11:03:05 poslijepodne
Udio troškova guma za rudarske strojeve u ukupnim troškovima zauzimaju značajan postotak. Primjerice, cijena gume za utovarni stroj dimenzija 29.5R25 je 45.000,00 HRK, dok demperska guma dimenzija 18R33 iznosi oko 40.000,00 HRK. Za utovarni stroj ih moramo kupiti 4, dok za demper 6 komada. Troškovi nisu mali te radi toga je potrebno obratiti pozornost na gume. Odlučio sam napisati mali podsjetnik za pravilno postupanje prema gumama.

1.   Pravilan odabir guma
•   dimenzije guma
•   uvjeti rada, odnosno, podloga: da li je potrebna povećana trakcija (podloga je blato, pijesak) ili povećana otpornost na prosijecanje (podloga je kamen)
2.   Pravilna montaža i demontaža guma
•   transport gume na montažu ili na skladištenje ne bi smio biti prihvatom istih ispod obruča jer može doći do deformacija te nemogućnosti montiranja na felgu radi curenja zraka. Transport se vrši dizalicama koje prihvaćaju gumu za gazni sloj
•   prilikom montaže gume potrebno je pripaziti na smjer rotacije u odnosu na profil gume
•   također, prilikom montaže potrebno je pripazit da je unutrašnjost gume suha i bez prašine
3.   Skladištenje guma
•   skladište moram biti tamno i natkrito
•   preporuča se sobna temperatura
•   ako je moguće, gume se moraju skladištit na način da se postave na gazni sloj (tamo su konstrukcijski najjače), a u slučaju da to nije moguće tada se mora ograničiti količina guma koja se stavlja jedna na drugu jer dolazi do povećanog pritiska, uslijed težine, na najdonju gumu
•   gume ne smiju doći u dodir s uljima, mazivima i otpalima niti smiju biti u neposrednoj blizini lako hlapljivih otapala
•   gume ne smiju biti skladištene u blizini izvora ozona kao što su električni uređaji poput motora, aparata za zavarivanje i sl.
•   potrebo je spriječiti prisustvo prašine i vode pokrivanjem guma tamnim polietilenskim folijama
•   prvo uskladištene gume se prve montiraju na stroj
4.   Održavanje montiranih guma
•   Najbitnije od svih pravila je optimalan pritisak medija, najčešće, komprimiranog zraka unutra guma. To je iznimno bitno jer medij unutra gume preuzima težinu stroja i materijala. Povećani ili manji tlak medija u gumama od popisanog dovodi do povećanog zagrijavanja unutar guma što rezultira gubitkom performansi te u konačnici smanjenim vijekom trajanja (indirektno dolazi do povećane potrošnje goriva te nemirnog rada stroja što može izazvati oštećenja podvozja, kotača, diferencijala i dr.)
•   Optimalan pritisak se provjerava u hladnom stanju stroja, odnosno, prije početka rada
•   Nikako se ne smije korigirati tlak medija u gumama kada je stroj u radu
•   Tlak u gumama (posebice demperskim) je oko 10 bara te je provjera tlaka iznimno opasna radnja. Tijekom provjere tlaka, djelatnik mora stati iza gaznog sloja gume jer je tamo guma konstrukcijski najčvršća
•   Oštećene ili istrošene gume se mogu reparirati (ponekad vrlo jeftino) u specijaliziranim radionicama pri čemu neće doći do gubitaka svojstava
•   Voditi računa da na jednoj osovini uvijek budu gume gotovo iste visine gaznog sloja
•   Gume na različitim osovinama se različito troše (gume na utovarnom stroju se brže troše na prednjoj osovini dok kod dempera na zadnjoj) te tijekom radnog vijeka stroja potrebno je zamijeniti pozicije. Pri tome je potrebno voditi računa o pravilu iz prethodne točke, odnosno, gume na jednoj osovine se kompletno premještaju na drugu te one gume koji je bile na vanjskom dijelu potrebno je okrenuti na unutrašnji i obrnuto. Razlog tomu je što su vanjski dijelovi guma skloniji mehaničkim oštećenjima (bočna presijecanja).
•   Potrebno je odabrati najpovoljniji medij kojim se ispunjava unutrašnjost guma ovisno o podlozi i uvjetima rada (komprimirani zrak, mješavina dušika i dr.)
•   U slučaju da se stroj neće micati duže vrijeme (kvar), tlak u gumama se mora kontrolirat kao da stroj radi te je preporučljivo pomicanje stroja naprijed-nazad za cca 1 m svaki mjesec
5.   Održavanje prometnica i platoa za parkiranje voznog parka
•   Prometnice moraju biti čiste (rasuti materijal koji ispadne tijekom manipulacije potrebno je ukloniti u što kraćem vremenskom roku)
•   Krivine se moraju kvalitetno održavati.
•   Na prometnicama ne smije biti kolotragova i neravnina u kojima se zadržava voda
•   Strojevi se moraju parkirati na suhim i ravnim površinama na kojima nema ulja, maziva, goriva i drugih kemikalija koje bi oštetile gume te smanjile vijek trajanja istih
•   Pritisak u gumama ovisi o stanju transportnih puteva. U slučaju postojanja rampi nagiba većih od 6 % pritisak u prednjim gumama je preporučljivo povećati za 10 %
•   Svakako je potrebno napraviti dijagnozu terena te korigirati kritična područja (dugotrajni nagibi i sl.)
6.   Zbrinjavanje guma
•   Otpisane gume se mogu iskoristiti u različite svrhe (grudobrani, pokrivanje minskih polja, gorivo za tvornice cementa, toplane i sl.)
7.   Ljudski faktori
•   Prilikom utovara, materijal se mora ravnomjerno raspodijeliti unutar sanduka dempera (kamiona)
•   Brzine strojeva moraju biti usklađene uvjetima na prometnicama
•   Brzine strojeva u krivinama se moraju smanjiti
•   Zabranjen je rad u dubokoj vodi
•   U slučaju da se primijeti rasuti materijal na prometnici o istom je potrebno obavijestiti nadređenog kako bi se prepreke što brže uklonile te kako bi se normalizirao transport
•   Potrebno je izbjegavati okretanja kotača na mjestu
•   Potrebno je izbjegavati proklizavanja kotača
•   Potrebno je izbjegavati nagla zaustavljanja
•   Potrebno je prakticirati čišćenje sanduka dempera (kamiona) i korpi utovarnih strojeva od zalijepljenog materijala (nema potrebe dodatno opteretiti strojeve nepotrebnim tonama)
8.   Evidencije guma

Nadam se da će ove informacije biti od koristi.

Svaka nadopuna liste kao i komentari su uvijek dobrodošli!

Sretno!