Novosti:

 

Autor Tema: Utovarni strojevi s lancima ili bez  (Posjeta: 847 )

  • *****
Travanj 06, 2014, 10:48:33 prijepodne
Pozdrav svima!

Troškovi guma za rudarsku mehanizaciju obuhvaćaju znatan udio u ukupnim troškovima (gorivo, ulja i maziva, amortizacija, nadnica operatera, održavanje, osiguranje i dr.). Cijena guma na tržištu je različita kao i kvaliteta. Cijena guma renomiranih proizvođača poput Goodyear-a, Michelin-a, Bridgestone iznose (bez PDV-a):
 - utovarni stroj: cca 45.000,00 HRK/kom
 - demper: cca 40.000,00 HRK/kom.

Znamo da za utovarni stroj je potrebno 4 komada, dok za demper 6 komada. Dakle, trošak nije mali.
Cijena lanaca na tržištu iznosi (bez PDV-a):
 - utovarni stroj: cca 55.000,00 HRK/kom
 - demper: cca 30.000,00 HRK/kom.

U praksi se ne kupuju lanci za sve gume na čitavoj floti. Najčešće se odabire jedan ili dva utovarna stroja koji rade na utovaru odminirane stijenske mase, odnosno, u težim uvjetima rada. Za lance za dempere investitori se teže odlučuju, no, ako se ipak odluče obično se stavljaju na pogonske kotače.

Proizvođači lanaca garantiraju povećanje vijeka trajanja guma na kojima su montirani lanci za 50 - 100%.

Teško se je odlučiti da li su lanci pametna investicija ili ne, jer, kao i sve, imaju svoje prednosti i nedostatke:
 A. Prednosti
    - produljuje vijek trajanja gume na koju su montirani
    - povećavaju trakciju na podlogu te sprječavaju proklizavanje i okretanje kotača prilikom utovara (povezano s prvom točkom)
    - povećavanjem trakcije povećava se sila ulaska radnog organa u odminiranu stijensku masu što smanjuje potrošnju goriva, trošenje radnog organa, povećanih 
      naprezanja na konstrukcijskim dijelovima stroja
    - sprječavanje bočnog prosijecanja gume
 B. Nedostaci
    - lanci povećavaju ukupnu težinu stroja što ima nepovoljan utjecaj na diferencijale, mjenjač, dijelove kotača
    - povećanjem mase povećava se potrošnja goriva
    - pri radu u mokrim uvjetima dolazi do lijepljenja materijala za lance pri čemu dolazi do povećanja ukupne težine
    - dodatno održavanje lanaca (zatezanje, mijenjanje istrošenih segmenata) što rezultira dodatnim zastojem
    - duže vrijeme zastoja prilikom zamijene guma

To su neke od osnovnih prednosti, odnosno, nedostataka lanaca.

Osobno imam određenih saznanja da su lanci, montirani na kotače utovarnog stroja (sva četiri) koji je radio izričito na utovaru stijenske mase, izdržali oko 20.000 radnih sati pri čemu se utovarilo oko 6 mil. t različitog materijala (stijenska masa, jalovina, vangabaritni blokovi). Koliko se setova guma izmijenilo pri tome, na žalost nemam podatak (nerijetko se zanemaruje evidencija tako bitnih segmenata, no, to je već druga tema).

Koja su vaša saznanja? Ima li tko detaljnu analizu troškova utjecaja lanaca? Da li na hrvatskim kopovima ima tako zahtjevnih terena na kojima su lanci nužni?

Sretno!